10. Lecke- Interjúkészítés – felkészülés a terepgyakorlatra
10. Lecke- Interjúkészítés - felkészülés a terepgyakorlatra
A
terepgyakorlat célja, hogy a hallgatók az eddigi elméleti ismereteik és feltárt
nézeteik birtokában visszatérjenek az iskola világába, és elemző képességük
segítségével tekintsenek arra.
A terepgyakorlaton saját élményű tanulásra épített, már elvégzett feladataik tapasztalatait beépítve készítsenek interjút, fogalomtérképet és metaforaelemzést volt tanárukkal.
A gyakorlatról visszatérve értelmezzék az összegyűlt adatokat! Hasonlítsák össze a gyakorló tanárok nézeteit saját elgondolásaikkal!
1. feladat - interjúszerkesztés
egyéni
feladat:
Állítsanak össze kérdéseket az interjúhoz! Elevenítsék fel a kurzus alatt elvégzett feladatokat és azok tanulságait! Tekintsék át a jegyzeteiket, és lapozzák át a rendelkezésre álló irodalmat is!
Segítő, pontosító utasítások, tanácsok;
Olyan kérdéseket próbáljanak megfogalmazni, amelyekből megtudható az illető tanár pályaválasztási motivációja, a pályához való kötődés mértéke, a pálya szépsége és nehézsége az interjúalany vélekedése szerint, a pálya főbb csomópontjai, döntési helyzetek a megtett úton, siker vagy válság.
A kérdés tárja fel, hogy mi a tanári gondolkodásának központja; mit tart a fő feladatának a tanári pályán? Milyen nézeteket vall a tanításról, tanulásról, tanárról, tanulóról, az iskoláról, a tanár szaktudásáról? Milyen úton-módon írná le a szakmai fejlődését a kezdetektől napjainkig? Miben látja a fejlődését, változását? Milyen tanáccsal látná el a tanárjelölteket, kezdő kollégákat?
2. feladat - az interjú kipróbálása
páros
feladat:
Próbálják ki a megfogalmazott kérdések hatékonyságát, használhatóságát! Tegyék fel egymásnak a kérdéseket, majd a választ meghallgatva vitassák meg, hogy véleményük szerint a kérdés pontosan arra vonatkozik-e, mint ami a kérdező szándéka volt. Ha szükséges, tegyenek kiigazítást, pótlást! Reflektáljanak a kérdések szerkesztésére is!
Ezt követően az interjúívet egyénileg véglegesítsék abban a formában, ahogy a valóságban alkalmazni kívánják!
3. feladat - a terepgyakorlaton végzendő feladatok megbeszélése
frontális munkában:
A feladatok pontos megfogalmazása, a kérdezői szereppel járó attitűd megbeszélése, a fogalomtérkép és metaforakészítés módszerének tisztázása.
Az adatok elemzésének szempontjai megegyeznek az órákon alkalmazott reflektív eljárásokkal.