10. Lecke- Interjúkészítés – felkészülés a terepgyakorlatra

10. Lecke- Interjúkészítés - felkészülés a terepgyakorlatra

 

A terepgyakorlat célja, hogy a hallgatók az eddigi elméleti ismereteik és feltárt nézeteik birtokában visszatérjenek az iskola világába, és elemző képességük segítségével tekintsenek arra.

A terepgyakorlaton saját élményű tanulásra épített, már elvégzett feladataik tapasztalatait beépítve készítsenek interjút, fogalomtérképet és metaforaelemzést volt tanárukkal.

A gyakorlatról visszatérve értelmezzék az összegyűlt adatokat! Hasonlítsák össze a gyakorló tanárok nézeteit saját elgondolásaikkal!

 

1. feladat - interjúszerkesztés

egyéni feladat:

Állítsanak össze kérdéseket az interjúhoz! Elevenítsék fel a kurzus alatt elvégzett feladatokat és azok tanulságait! Tekintsék át a jegyzeteiket, és lapozzák át a rendelkezésre álló irodalmat is!

Segítő, pontosító utasítások, tanácsok;

Olyan kérdéseket próbáljanak megfogalmazni, amelyekből megtudható az illető tanár pályaválasztási motivációja, a pályához való kötődés mértéke, a pálya szépsége és nehézsége az interjúalany vélekedése szerint, a pálya főbb csomópontjai, döntési helyzetek a megtett úton, siker vagy válság.

A kérdés tárja fel, hogy mi a tanári gondolkodásának központja; mit tart a fő feladatának a tanári pályán? Milyen nézeteket vall a tanításról, tanulásról, tanárról, tanulóról, az iskoláról, a tanár szaktudásáról? Milyen úton-módon írná le a szakmai fejlődését a kezdetektől napjainkig? Miben látja a fejlődését, változását? Milyen tanáccsal látná el a tanárjelölteket, kezdő kollégákat?

 

2. feladat - az interjú kipróbálása

páros feladat:

Próbálják ki a megfogalmazott kérdések hatékonyságát, használhatóságát! Tegyék fel egymásnak a kérdéseket, majd a választ meghallgatva vitassák meg, hogy véleményük szerint a kérdés pontosan arra vonatkozik-e, mint ami a kérdező szándéka volt. Ha szükséges, tegyenek kiigazítást, pótlást! Reflektáljanak a kérdések szerkesztésére is!

Ezt követően az interjúívet egyénileg véglegesítsék abban a formában, ahogy a valóságban alkalmazni kívánják!

 

3. feladat - a terepgyakorlaton végzendő feladatok megbeszélése

frontális munkában:

A feladatok pontos megfogalmazása, a kérdezői szereppel járó attitűd megbeszélése, a fogalomtérkép és metaforakészítés módszerének tisztázása.

Az adatok elemzésének szempontjai megegyeznek az órákon alkalmazott reflektív eljárásokkal.