6. Követelmények
Félév végén portfólió bemutatása, amely a félév során elvégzett feladatokból és azok elemzéséből áll. Ennek segítségével a hallgatók megfogalmazzák alapvető elgondolásukat a saját tanári szerepükről, a képzésük fő céljairól. Kötelező feladatok a portfólióban:
1. A jelölt tanárról szóló saját metaforája, ennek indoklása és elemzése.
2. A fogalomtérképekre, metaforákra és szövegelemzésekre támaszkodva összefoglaló esszé készítése, amely bemutatja és indokolja írójának nézetrendszerét a tanárról, tanulóról, tanításról és tanulásról.
3. Annak megfogalmazása, hogy mit jelent a jelölt számára a tanár szakértelme, hogyan fejlődik a szakértelem a tanárrá válás során. Milyen célokat tűz ki maga elé a szakma elsajátításában?
4. Összefoglaló a terepgyakorlat feladatairól, tapasztalatairól, amely bemutatja a megkérdezett/meglátogatott tanár nézeteit a tanításról, a tanulásról, az iskoláról, a diákokról és a saját tanári szerepéről, valamint összehasonlítja ezeket a nézeteket a dolgozat írójának vélekedéseivel.
5. Egy szakirodalom (tanulmány vagy könyvrészlet) feldolgozása és reflektálása, a pontos bibliográfiai adatok feltüntetésével.
A feladatok elvégzését segítik a kurzus elméleti ismeretei, amelyek a bevezetőben és az egyes leckék ismertetésénél találhatók, valamint az alábbi irodalomjegyzék.

7. További felhasználható irodalom
- Falus Iván (2001): Pedagógus mesterség - pedagógiai tudás. Iskolakultúra. 2, 21-28.
- Falus Iván (2002): A tanuló tanár. Iskolakultúra. 6-7, 76-80.
- Falus Iván (2004): A pedagógussá válás folyamata. Educatio. 3, 359-374
- Falus Iván (szerk.) (2007): A tanárrá válás folyamata. Gondolat Kiadó, Budapest.
- Falus Iván, Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest.
- Az Iskolakultúra c. folyóirat 2003. 5 számából a következő írások: Nahalka István: A nevelési nézetek kutatása - Lénárd Sándor: Naiv nevelési nézetek - Petriné Feyér Judit: Nézetek a nevelési módszerekről - Szivák Judit: Hallgatók neveléssel kapcsolatos nézetei - Réthy Endréné: Gyermeki énkép - szülői gyermekkép - Golnhofer Erzsébet: Tanulóképek és iskolaelméletek - Rapos Nóra: Az iskolai félelmek vizsgálata - Vámos Ágnes: Tanárkép, tanárfogalom a családban. 69-119.o.
- Szabó László Tamás (1999) : A reflektív tanítás. Educatio. 3, 500-506.
- Szivák Judit (2003): A reflektív gondolkodás fejlesztése. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest. 57-67.
- Vámos Ágnes (2003): Metafora a pedagógiában. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest. 80-89.
A leckék során alkalmazott ikonok jelentése:
![]() |
újabb lecke
|
![]() |
feladat a hallgatók számára |
![]() |
feldolgozandó szöveg |
![]() |
az oktatóknak |
![]() |
szükséges eszközök |
![]() |
információ, elméleti ismeret, amely segítséget nyújt a feladatok megoldásához |