6. Követelmények

Félév végén portfólió bemutatása, amely a félév során elvégzett feladatokból és azok elemzéséből áll. Ennek segítségével a hallgatók megfogalmazzák alapvető elgondolásukat a saját tanári szerepükről, a képzésük fő céljairól. Kötelező feladatok a portfólióban:

1. A jelölt tanárról szóló saját metaforája, ennek indoklása és elemzése.

2. A fogalomtérképekre, metaforákra és szövegelemzésekre támaszkodva összefoglaló esszé készítése, amely bemutatja és indokolja írójának nézetrendszerét a tanárról, tanulóról, tanításról és tanulásról.

3. Annak megfogalmazása, hogy mit jelent a jelölt számára a tanár szakértelme, hogyan fejlődik a szakértelem a tanárrá válás során. Milyen célokat tűz ki maga elé a szakma elsajátításában?

4. Összefoglaló a terepgyakorlat feladatairól, tapasztalatairól, amely bemutatja a megkérdezett/meglátogatott tanár nézeteit a tanításról, a tanulásról, az iskoláról, a diákokról és a saját tanári szerepéről, valamint összehasonlítja ezeket a nézeteket a dolgozat írójának vélekedéseivel.

5. Egy szakirodalom (tanulmány vagy könyvrészlet) feldolgozása és reflektálása, a pontos bibliográfiai adatok feltüntetésével.

A feladatok elvégzését segítik a kurzus elméleti ismeretei, amelyek a bevezetőben és az egyes leckék ismertetésénél találhatók, valamint az alábbi irodalomjegyzék.

 

 

7. További felhasználható irodalom

  • Falus Iván (2001): Pedagógus mesterség - pedagógiai tudás. Iskolakultúra. 2, 21-28.
  • Falus Iván (2002): A tanuló tanár. Iskolakultúra. 6-7, 76-80.
  • Falus Iván (2004): A pedagógussá válás folyamata. Educatio. 3, 359-374
  • Falus Iván (szerk.) (2007): A tanárrá válás folyamata. Gondolat Kiadó, Budapest.
  • Falus Iván, Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest.
  • Az Iskolakultúra c. folyóirat 2003. 5 számából a következő írások: Nahalka István: A nevelési nézetek kutatása - Lénárd Sándor: Naiv nevelési nézetek - Petriné Feyér Judit: Nézetek a nevelési módszerekről - Szivák Judit: Hallgatók neveléssel kapcsolatos nézetei - Réthy Endréné: Gyermeki énkép - szülői gyermekkép - Golnhofer Erzsébet: Tanulóképek és iskolaelméletek - Rapos Nóra: Az iskolai félelmek vizsgálata - Vámos Ágnes: Tanárkép, tanárfogalom a családban. 69-119.o.
  • Szabó László Tamás (1999) : A reflektív tanítás. Educatio. 3, 500-506.
  • Szivák Judit (2003): A reflektív gondolkodás fejlesztése. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest. 57-67.
  • Vámos Ágnes (2003): Metafora a pedagógiában. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest. 80-89.

 

A leckék során alkalmazott ikonok jelentése:


újabb lecke

feladat a hallgatók számára

feldolgozandó szöveg

az oktatóknak

szükséges eszközök

információ, elméleti ismeret, amely segítséget nyújt a feladatok megoldásához