7. Lecke- A tanári szakértelem – faltechnika alkalmazása

7. Lecke- A tanári szakértelem - faltechnika alkalmazása

 

1. feladat - a szakértelemről szóló előzetes gondolkodás feltárása

egyéni feladat:

Gondolkodjon el azon, mit ért a tanár tudása, szakértelme alatt! Gyűjtsön olyan fogalmakat, megállapításokat, amelyek véleménye szerint tükrözik a tanár tudását, szakértelmét!

4-6 fős kiscsoportokban:

Ismertessék egymással az egyéni elgondolásokat, állapítsák meg az egyezőségeket, különbözőségeket!

 

2. feladat - az ismeretek kiegészítése, strukturálása

minden csoport számára előre megírt „szótéglák", üres téglák, egy „szemétkosár" feliratú nagyméretű boríték, csomagolópapír, kenőfejes ragasztó, felületkímélő ragasztószalag

4-6 fős kiscsoportokban:

Minden csoport kap igény szerint üres téglákat, amelyekre egy választott színű filctollal felírják az általuk gyűjtött, és fontosnak ítélt fogalmakat, majd elrendezik azokat a csomagolópapíron. Az elrendezés a „faltechnika" segítségével történik; az alsó sorba - alapba - a legalapvetőbb fogalmak kerülnek, majd ezekre épülnek a tudás felépítményének elemei.

Ha ezzel a feladattal elkészültek, minden csoport kap egy kupac előre elkészített (megírt) téglát, amelyet igény szerint beépíthetnek a falba. Ezek a téglák színükben különböznek a hallgatók által megírtaktól. A be nem épített téglák elhelyezésére kapnak egy „szemétkosarat".

Az előre elkészített téglákra írható fogalmak pl.: kreativitás, logikus gondolkodás, alkalmazás, gondolkodás fejlesztése, személyiség fejlesztése, intellektuális képességek gazdagítása, társadalmi normák elsajátíttatása, családi hátrányok kompenzálása, egyéni fejlesztés, tananyag átadása, motiváció, differenciálás, tervezés, értékelés, magas szintű szaktudományos ismeretek, helyzetfelismerés, probléma megoldás, fegyelmezett tanórai magatartás kialakítása, megfelelő tanulási környezet létrehozása, taneszközök, információhordozók ismerete, a tanulói önállóság kialakítása, változatos oktatási módszerek, általános műveltség.....

Amennyiben a csoport késznek értékeli a munkát, ragassza fel a rendelkezésre álló csomagolópapírra az elemeket, majd ragasszák a plakátot a csoport melletti szabad falfelületre!

 

4. feladat - elemzés

csoportonként:

Az egyes csoportok mutassák be a munkájukat; a munka folyamatát, a közben felmerült problémákat, megoldásokat és döntéseket, végül az eredményt. Jellemezzék és indokolják a végső megoldást! Mutassák be a „szemétkosár" tartalmát is!

 

5. feladat - összegzés, a következtetések levonása

minden résztvevő közreműködésével:

Hasonlítsák össze a csoportok munkáit! Kapcsolódik-e, és hogyan ez a feladat az előző óra anyagához? Milyen hasonlóságot, különbözőséget látnak a különböző csoportok gondolkodásmódjában? Vitassák meg, milyen okai lehetnek a különbözőségeknek! Gondolkodjanak el azon, mitől függ, hogyan fejlődik, hogyan fejleszthető a tanár szakértelme?

egyéni feladat:

Térjen vissza az első feladathoz! Olvassa el, mit gondolt akkor a tanári szakértelemről?

Milyen lényeges gondolatokat fűzne hozzá most? Kérem, írja le őket!