2. MELLÉKLET: IRODALOM

IRODALOM

A szakirodalom tanulmányozása fontos eleme a tanulási folyamatnak, egyben jellemzője a tanulási kultúrának. Az alábbiakban a kompetenciával foglalkozó szakirodalomból bibliográfiát ajánljunk az Ön tájékozódásának megkönnyítésére. Tehát, a lista hossza ne riassza meg!

Nem a kötelező irodalom jegyzékét látja, hanem a témánk szempontjából tanulmányozásra érdemesnek gondolt irodalmakból egy válogatást, amely abban segíti Önt, hogy a szakmai kutakodásának iránytűje legyen.

A 2004-es próbaérettségi tapasztalatai. Új Pedagógiai Szemle, 2005. február, 22-44. o.

A tanulói teljesítményt meghatározó tényezők - PISA 2003, Az összehasonlító tanulói teljesítménymérés nemzetközi

eredményeiről. Új Pedagógiai Szemle, 2005. február 69-78. o.

Az EU oktatási és képzési munkaprogramjának megvalósítása - A magyar Oktatási Minisztérium beszámolója a Tanács és Bizottság 2006. évi közös időközi jelentéséhez (2005. május). Új Pedagógiai Szemle, 2005. 07-08.

154-175. o.

Az Európai Bizottság javaslata az egész életen át tartó tanulást szolgáló Európai Képesítési Keretrendszer létrehozására.

Az Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel 2005. augusztus 7. SEC (2005) 957, Bizottsági konzultációs

dokumentum - Javaslat az egész életen át tartó tanulást szolgáló Európai Képesítési Keretrendszer kialakítására.

Bábosik István - Békési Kálmán - Busi Etelka - Lénárd Sándor- Rapos Nóra: Szöveges értékelő eszközcsomag

fejlesztése, kísérleti bevezetése és beválásvizsgálata. Új Pedagógiai Szemle, 2004. április-május, 191-203. o.

Balázs Éva: A tanulás szervezése és az új kompetenciák. In: Monostori Anikó - Kósa Barbara (szerk.): Nyitott iskola

- tanuló társadalom. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2002. 25-32. o.

Balázs Mihályné (ford.): Oktatás - rejtett kincs. Osiris Kiadó - Magyar UNESCO Bizottság Budapest, 1997.

Balázsi Ildikó - Rábainé Szabó Annamária - Szabó Vilmos - Szepesi Ildikó: A 2004-es Országos kompetenciamérés

eredményei. Új Pedagógiai Szemle, 2005. december, 3-21. o.

Balázsi Ildikó - Szabó Vilmos - Szalay Balázs: A matematikaoktatás minősége, hatékonysága és az esélyegyenlőség. A PISA 2003 nemzetközi tudásmérés magyar eredményei. Új Pedagógiai Szemle, 2005.

november, 3-21. o.

Balázsi Ildikó - Zempléni András: A hozottérték-index és a hozzáadott pedagógiai érték számítása a 2003-as

kompetenciamérésben. Új Pedagógiai Szemle, 2004. december, 36-50. o.

Báthory Zoltán: Maratoni reform. Önkonet Kiadó, Budapest, 2001.

Báthory Zoltán: Tanulók, iskolák, különbségek. Okker Kiadó, Budapest, 2000.

Benedek András: Távmunka a tudásgazdaságban. Előadás.

Benedek Mihály: A „finn csoda" - és ami mögötte van, PISA-konferencia Helsinkiben, 2005. március 14-16. Új

Pedagógiai Szemle, 2005. április, 108-112. o.

Beszámoló a sajátos nevelési igényű tanulókra vonatkozó magyarországi értékelési politikáról - Jó gyakorlatok

Bognár Mária: A fejlesztő értékelés osztálytermi gyakorlata. Új Pedagógiai Szemle, 2006. március, 19-26. o.

Bognár Mária: Tanulás mindenkinek. Monostori Anikó (szerk.): A tanulás fejlesztése. Országos Közoktatási Intézet,

Budapest, 2003. 52-63.o.

Brassói Sándor - Hunya Márta - Vass Vilmos: A fejlesztő értékelés: az iskolai tanulás minőségének javítása. Új

Pedagógiai Szemle, 2005. július-augusztus, 4-17. o.

Csapó Benő (szerk.): Az iskolai tudás. Osiris Kiadó. Budapest. 2000.

Csapó Benő: A formális és nem-formális tanulás során szerzett tudás integrálása. Iskolakultúra, 2006/2. 3-16. o.

Csapó Benő: A képességek fejlődése és iskolai fejlesztése. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2003.

Csapó Benő: A kognitív képességek szerepe a tudás szervezésében. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.):

Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris Kiadó, Budapest, 2001. 270-293. o.

Csapó Benő: A komplex problémamegoldás a PISA 2003 vizsgálatban. Új Pedagógiai Szemle, 2005. 03, 43-52. o.

Csapó Benő: A közoktatás modernizációjának tudásbázisa: a neveléstudományi kutatás és a tanárképzés. In: Vizi E.

Csapó Benő: A minőségfejlesztés az oktatási rendszer fejlődésének katalizátora. Iskolakultúra, 2000/1. 75-82. o.

Csapó Benő: A nyelvtanulást és a nyelvtudást befolyásoló tényezők. Iskolakultúra, 2001/8. 25-35. o.

Csapó Benő: A pedagógiai értékeléstől a tanítás módszereinek megújításáig: diagnózis és terápia. Új Pedagógiai

Szemle, 2003. március, 12-27. o.

Csapó Benő: A tudás és a kompetenciák. In: Monostori Anikó (szerk): A tanulás fejlesztése. Országos Közoktatási

Intézet, Budapest. 2003. 65-74.

Csapó Benő: A tudás minősége. Educatio, 1999/3. 473-487. o.

Csapó Benő: A tudáskoncepció változása: a nemzetközi tendenciák és a hazai helyzet. Új Pedagógiai Szemle, 2002.

február, 38-45. o.

Csapó Benő: A tudásvagyon újratermelése. Magyar Tudomány, 2004/11. 1233-1239. o.

Csapó Benő: Az iskolának vagy az életnek tanulunk? Budapesti Nevelő. 2001/1. 53-59. o.

Csapó Benő: Az oktatás és a nevelés egysége a demokratikus gondolkodás fejlesztésében. Új Pedagógiai Szemle,

2000. február, 24-34. o.

Csapó Benő: Képességfejlesztés az iskolában-problémák és lehetőségek. Új Pedagógiai Szemle, 1999.12., 4-13. o.

Csapó Benő: Mit ér az iskolai tudás? Szegedi Nyári Egyetem Évkönyve. Szeged, 1999. 47-59.

Csapó Benő: Természettudományos nevelés: híd a tudomány és a nevelés között. Iskolakultúra, 1999/10. 5-17. o.

Csapó Benő: Tudás és iskola. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2004.

Dancsó Tünde: A szociális kompetencia megjelenése a Nemzeti alaptanterv kiemelt fejlesztési feladataiban. Új

Pedagógiai Szemle, 2005. április, 45-52. o.

Eck Júlia: Kommunikációoktatás a középiskolában. Új Pedagógiai Szemle, 2006. május, 92-98. o.

Einhorn Ágnes: A vizsgafeladat fejlesztésének folyamata és kritériumai. Új Pedagógiai Szemle, 2006. 01, 67-74. o.

Éppen félidőben... Hol tart a lisszaboni döntések megvalósítása? Új Pedagógiai Szemle, 2005. március, 107-109. o.

Európai Közösségek Bizottsága, Brüsszel. 10.11.2005 /COM(2005)548 végleges 2005/0221(COD)/ javaslat. Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról

(előterjesztő: a Bizottság).

Falus Katalin - Jakab György - Vajnai Viktória (szerk.): Hogyan neveljünk demokráciára? Országos Közoktatási

Intézet, Budapest, 2005.

Falus Katalin - Jakab György (szerk.): Módszertani segédanyag az emberismeret-etika oktatásához

Falus Katalin-Jakab György: A projektérettségi. Az első év tapasztalataiból. Új Pedagógiai Szemle, 2005.10,3-22. o.

Falus Katalin - Jakab György: Érettségi - másként. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.

Falus Katalin (szerk.): A társadalomismeret- és etikaoktatás európai gyakorlata

Felvégi Emese (szerk:): Gyorsjelentés a PISA 2003 összehasonlító tanulói teljesítménymérés nemzetközi

eredményeiről; Új Pedagógiai Szemle, 2005. január, 63-85. o.

Fejlesztő értékelés. A tanulást fejlesztő osztálytermi módszerek a középfokú oktatásban. OECD-CERI. OKI,

Budapest, 2005.

Halász Gábor: Demokráciára és aktív állampolgárságra nevelés a 21. században. Új Pedagógiai Szemle, 2005.

július-augusztus, 65-70. o.

Használható tudást vagy lebutított tudományt? Utak és tévutak a természettudományi és matematikai nevelésben. Új

Pedagógiai Szemle, 2006. május, 55-70. o.

Havas Péter - Széplaki Nikolett - Varga Attila: A környezeti nevelés magyarországi gyakorlata. Új Pedagógiai

Szemle, 2004. január, 12-25. o.

Havas Péter - Varga Attila: A fenntartható fejlődés iskoláinak kialakítása. Új Pedagógiai Szemle, 2005.12, 45-64. o.

Hopkins, D.: Méltányosság és kiválóság az angol oktatási rendszer jellemzői. Új Pedagógiai Szemle, 2004.12.,16-25. o.

Horányi Gábor: Az E-college (Lauderedu) rendszer a Lauder Javne iskolában

Horváth Attila: Fejlesztő értékelés az intézménymenedzsmentben. Új Pedagógiai Szemle, 2006. március, 9-14. o.

Horváth Dániel: Környezeti nevelési lehetőségek a történelemtanításban. Új Pedagógiai Szemle, 2006.05, 79-91. o.

Horváth Zsuzsanna - Lukács Judit: A kétszintű érettségi vizsga. Új Pedagógiai Szemle, 2005. április, 53-70. o.

Horváth Zsuzsanna: Az oktatás értékelésének újabb eszközei. Új Pedagógiai Szemle, 2004. december, 26-35. o.

Horváthné Zilahy Ágnes: Hatékony tanulás. Új Pedagógiai Szemle, 2004. december, 95-104. o.

Hunya Márta: Celebrate, Egy sikeres nemzetközi digitálistananyag-fejlesztési és -felhasználási projekt tanulságai. Új

Pedagógiai Szemle, 2004. december, 85-94. o.

Kerber Zoltán - Ranschburg Ágnes: A középiskolai tantárgyi obszerváció tanulságai. Országos Közoktatási Intézet,

Budapest, 2004.

Kerber Zoltán (szerk.): A korszerű tantárgyi fejlesztések lehetőségei és akadályai. Vita a hazai tantárgystruktúráról

és a tantárgyak helyzetéről. Új Pedagógiai Szemle, 2002. május, 14-23. o.

Kerber Zoltán (szerk.): Hidak a tantárgyak között. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.

Knausz Imre: A mélységelvű tanításról. Új Pedagógiai Szemle, 2003. március, 8-11. o.

Komor Levente - Fekete Rita: Az európai gyakorlathoz illeszkedő munkaerő-piaci készségigény felmérése a magyar oktatás-képzés fejlesztése szolgálatában. Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar

Vezetéstudományi Tanszék, 2001.

Kós a Barbara - Simon Mária (szerk.): Új vizsga - új tudás? Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.

Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.): Befogadó iskolák, elfogadó közösségek. Országos Közoktatási Intézet,

Budapest, 2003.

Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.): Táguló horizont - Pedagógusoknak az együttnevelésről. Országos Közoktatási

Intézet, Budapest, 2004.

Kőrösné Mikis Márta (szerk.): Iskola - Informatika - Innováció. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003.

Kőrösné Mikis Márta: A digitális írástudás gyermekkori megalapozása. Országos Közoktatási Intézet, Budapest,

2006.

Kőrösné Mikis Márta: Az informatikaérettségi helyzetének felmérése I. Háttérelemzés a tanári kérdőívek feldolgozása

alapján. Új Pedagógiai Szemle, 2005. szeptember, 27-36. o.

Kőrösné Mikis Márta: Az informatikaérettségi helyzetének felmérése II. Háttérelemzés a tanári kérdőívek

feldolgozása alapján. Új Pedagógiai Szemle, 2005. október, 23-33. o.

L. Nagy Katalin: A kereszttantervi kompetenciák fejlesztésének lehetőségei az ének-zene területén I. Új Pedagógiai

Szemle, 2004. február, 3-13. o.

L. Nagy Katalin: A kereszttantervi kompetenciák fejlesztésének lehetőségei az ének-zene területén II. Új Pedagógiai

Szemle, 2004. március, 36-51. o.

Lannert Judit (szerk.): Hogyan tovább? Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003.

László Ágnes: A tanulók eltérő képességeihez való alkalmazkodás problémái az iskolarendszerben - A fejlesztő

pedagógus lehetőségei az intézmény differenciáló munkájában. Új Pedagógiai Szemle, 2004. január, 99-110. o.

Lénárd Sándor - Rapos Nóra (szerk.): MAGTÁR - Ötletek tanítóknak az adaptív tanulásszervezéshez. Országos

Közoktatási Intézet, Budapest, 2004.

Lénárd Sándor - Rapos Nóra (szerk.): MAGTÁR - Ötletek tanítóknak az adaptív tanulásszervezéshez 2. Országos

Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.

Mayer József - Singer Péter (szerk.): A tanulás kora. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003.

Mayer József (szerk.): A második esély iskolái. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2005.

Mayer József (szerk.): Esélyt teremtő iskolák. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003.

Mayer József (szerk.): Munka és tanulás. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2005.

Mihály Ildikó (szerk): Még egyszer a kulcskompetenciákról. Új Pedagógiai Szemle, 2003. június, 103-112. o.

Mihály Ildikó: Az európai képesítési keretrendszer felé - az egész életen át tartó tanulásért.

Mihály Ildikó: OECD-szakértők a kulcskompetenciákról. Új Pedagógiai Szemle, 2002. június, 90-99. o.

Molnár Gyöngyvér: A komplex problémamegoldó képesség fejlettségét jelző tényezők. Magyar Pedagógia, 2003/1.

81-118. o.

Molnár Gyöngyvér: A tudáskoncepció változása és annak megjelenése a PISA 2003 vizsgálat komplex

problémamegoldás-moduljában. Új Pedagógiai Szemle, 2006, január, 75-86. o.

Molnár Gyöngyvér: Problémamegoldás és probléma alapú tanítás. Iskolakultúra, 2004/2. 12-19. o.

Monostori Anikó (szerk.): A tanulás fejlesztése. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003.

Monostori Anikó (szerk.): Magyar Közoktatás. 2001. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2002.

Nagy József: XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest, 2002.

Nagy Mária: Új kompetenciaelvárások és új képzési gyakorlatok a tanári szakmában - Egy európai szakértői

bizottság tapasztalatai. Új Pedagógiai Szemle, 2004. április-május, 69-77. o.

Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyermekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti

Tankönyvkiadó, Budapest, 2002

Pásztor Júlia (szerk.): Az oktatás kulcskérdései Európában. Új Pedagógiai Szemle, 2004. június, 83-91. o.

Radó Péter: A fejlesztő értékelés az oktatáspolitika és az oktatásfejlesztés eszközrendszerében. Új Pedagógiai

Szemle, 2006. március, 3-8. o.

Ranschburg Ágnes: Az iskolák értékelési-mérési gyakorlata és a kompetenciák. Új Pedagógiai Szemle, 2004.

március, 52-68. o.

Restyánszki Lászlóné: Komplex informatikai program: esélyteremtés a munka világába való integrálódáshoz. Új

Pedagógiai Szemle, 2004. március, 107-113. o.

Sapsál Júlia (szerk.): Iskolavezetés és élethosszig tartó tanulás. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003.

Singer Péter (szerk.): Tanári kulcskompetenciák. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2003.

Sütőné Koczka Ágota: A szociális készségek fejlesztése kamaszkorban I., Új Pedagógiai Szemle, 2004. április-

május, 52-68. o.

Szabó László Tamás: A „rejtett tanterv". Magvető Kiadó, Budapest, 1988.

Torgyik Judit: Multikulturális társadalom, multikulturális nevelés. Új Pedagógiai Szemle, 2004. április-május, 4-14. o.

Varga Attila (szerk.): Tanulás a fenntarthatóságért. Országos Közoktatási Intézet, Budapest, 2006.

Vass Vilmos, Nemzetközi folyamatok a programfejlesztésben. Új Pedagógiai Szemle, 2005. március, 28-33. o.

Vass Vilmos: A fejlesztő értékelés nemzetközi tendenciái. Új Pedagógiai Szemle, 2006. március, 15-18. o.

Vass Vilmos: A tantárgyköziség pedagógiai megközelítései.Mestersége tanár sorozat. Önkonet Kiadó, Budapest,

2000.

Vincze Szilvia - Márton Sándor: A kreatív gondolkodás megjelenése a matematikai teljesítményben. Új Pedagógiai

Szemle, 2004. április-május, 15-37. o.

Javaslat az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskopetenciákról

2005.11.11.Intézményközi dokumentum: 2005/0221 (COD)