TOVÁBBI FOGALMAK FOGALOMTÁRA
fogalom |
értelmezés
|
alapelv |
Értékválasztás, értékek prioritásának deklarálása. Nem az erkölcsi jó kategóriája, mint ahogyan a választás sem a morálisan helyes vagy helytelen közötti döntés. Az értékválasztáson alapuló alapelvek a választott, vallott pedagógiát azonosítják. Pl.: A pedagógiai értékelés alapja az egzakt mérés. |
alkalmazás | Meglévő ismeret, tudás felhasználása korábban megismerthez hasonló probléma, feladat megoldásában; két szituáció, probléma közös vonásainak, mintázatának a megtalálása; egy problémamegoldás során megismert eljárás alkalmazása hasonló problémahelyzetben. |
alkalmazási szint | A tananyag tartalom kognitív (műveleti) szintje. |
attitűd |
Érzelmi viszony, viszonyulás valakihez, valamihez. Pl.: A tanuló érzelmi viszonyulása a kémia tantárgyhoz (kedveli, érdekli, nem fél tőle, stb.). |
bemenet |
A folyamat kezdete. Pl.: A személyiség fejlesztési folyamatának kezdete. |
cél |
Valamely elérendő konkrét eredmény, állapot. Attribútumai a konkrétság, teljesülésének, elérésének mérhetősége, kimutathatósága. Pl.: Tanév végére javuljon a tanulócsoport tantárgyi attitűdje. |
célérték |
Valamely elérni kívánt állapotot, eredményt kifejező mutató, jellemző. Pl.: Minimum a 6. helyezés elérése az országos tantárgyi versenyen. |
céltételezés | A folyamat céljának meghatározása. |
érték |
Választott, a (pedagógiai) gondolkodást és cselekvést vezérlő - nem feltétlenül erkölcsi! - "jó". Pl.: Érték a divergens gondolkodás. |
értékelés |
Olyan folyamat, amelynek a kimenetnél értékítélet történik. Az értékelés az elvárt és a valóságot leíró adatok összevetésén alapuló értékítélet alkotását, megfogalmazását jelenti. Olyan folyamat, mely magába foglalja az értékválasztást, a referencia és a referáló adatok kritériumainak, indikátorainak meghatározását, feltárását, összevetését valamint a visszacsatolást. Pl.: A felzárkóztatás eredményes volt a biológia tantárgyban, mert a tanterv minimum követelményeit minden tanítvány teljesítette. |
eszköz jellegű tudás |
Valamely új ismeret, tudás elsajátításához szükséges előzetes ismeret, képesség. Pl.: A % számítás eszköz jellegű tudás a tömegszázalék - mint új tananyagtartalom - megtanulásához. |
FELBANK |
Egy Magyarországon forgalmazott feladatbank szoftver neve. A feladatok számos paraméterrel rendelkeznek (pl.: alkalmazási szint, megoldási idő, nehézség, stb.) Segítségével iskolai mérésekhez feladatlap szerkeszthető. |
folyamat |
Véges, meghatározott kezdettel (bemenet) és befejezéssel (kimenet) rendelkező történés-, cselekvéssor. Pl.: Az osztály mint csoport fejlesztése létrejöttétől a feloszlásáig. |
hozzáadott érték |
Folyamat eredményeként keletkező mérhető, kimutatható változás a folyamat végén (kimenet) a folyamat elejéhez (bemenet) képest. Pl. Az induktív gondolkodás teszt első felvételekor egy tanulónál a mért mutató 56%. A tanév során az induktív gondolkodás fejlesztése tudatos pedagógiai cselekvés volt. Tanév végén a teszt ismételt felvételekor 65% lett a tanuló eredménye. |
indikátor |
Mutató. Pl.: Az eredményes tanítás mutatója a jegyek megoszlása, a továbbhaladók és visszamaradók aránya, a versenyeken részvevők, a versenyeredményeket elérők száma, stb. |
irányított folyamat |
Tervezett, célorientált, ellenőrzött folyamat. Pl.: Egy tantárgynak egy vagy több tanéven keresztül a tanári program (tanmenet) által végrehajtott tanítása. |
ismeret |
Korábban tanult tények, fogalmak, összefüggések felidézése, felismerése. Pl.: A hidrogén vegyjelének felidézése, felismerése. |
képesség (komplex) |
Tevékenységekben, produktumokban megjelenő átfogó funkcionális pszichikus rendszer, mely készségekből, rutinokból, ismeretekből szerveződik. |
készség | Tanult kivitelező pszichikus rendszer, mely rutinokból, ismeretekből szerveződik. |
kimenet |
A folyamat vége, eredménye. Pl.: Egy tantárgy tanításának a befejezésekor a tanulók tudása. |
kritérium |
Annak meghatározása, hogy egy dolog mitől az ami. Pl.: Eredményes tanítás (lehetséges) kritériuma a versenyeredmény, a továbbhaladók aránya, stb. |
kritérium-orientált értékelés |
Valamely követelményhez, elváráshoz, szabályhoz történő viszonyítás. Egy mérési eredménynek egy előre meghatározott, konkrét értékéhez történő viszonyítása. Pl.: A egy 60 pontos dolgozatban elért pontszámok: 12, 12, 34, 42, 58 megfelelés kritériuma: 40 (pont) |
lefutás |
A folyamat kezdete (bemenet) és vége (kimenet) közötti történés-, cselekvéssor. Pl.: Tanítás-tanulás a tanári program szerint. |
megértés | Meglévő ismeret, tudás felhasználása probléma, feladat megoldásában, amely nem tartalmaz kapcsolatok, összefüggések, új megoldások keresését. |
mérőeszköz-csomag | Adatlap, mérési útmutató, mérőeszköz, javítási útmutató, javítókulcs együttese. |
norma-orientált értékelés |
Egy mérési eredménynek a mért eredmények középértékéhez történő viszonyítása. a) Valamely csoport (osztály, évfolyam, stb.) teljesítményéhez történő viszonyítás. b) Valamely korábbi teljesítményhez, eredményhez történő viszonyítás. Pl.: A egy 60 pontos dolgozatban elért pontszámok: 12, 12, 34, 42, 58 megfelelés: Ha a pontszámok átlaga fölött teljesített, azaz: 31 pontnál jobb eredményt ért el. |
referáló mutató |
Az elért állapot, eredmény mutatója. Pl.: Az iskola tanulója 6. helyezést ért el az országos tanulmányi versenyen. |
referens mutató |
Az elérni kívánt állapot, eredmény mutatója. Pl.: Az iskola a tanulójától az országos tanulmányi versenyen legalább a 8. helyezést várja el. |
szöveges értékelés |
Minősítő mozzanat, ill. minősítő elemek nélkül, leíró jelleggel fejezi ki a norma-, vagy kritériumalapú viszonyítást. A minősítést - szummatív értékelés esetén - mint tanúsítást adja meg leíró jelleggel, kifejezve benne a norma-, vagy kritériumalapú viszonyítást. |
tananyag tartalom |
Tantervben (tankönyvben) meghatározott tárgyak, tények, fogalmak, összefüggések, cselekvések. Pl.: Thalész-tétele. (Ez azonban még nem tájékoztat arról, hogy ezt a tananyagtartalmat ismernie, értenie, vagy alkalmaznia kell a tanulónak.) |
tanulási aspiráció (taníttatási aspiráció) |
Várt tanulási eredmény, a tervezett továbbtanulás iránya, minősége. Pl.: Középiskolában kémia tantárgyból kitűnő tanulmányi eredmény, országos versenyen helyezés elérése, továbbtanulás egyetemen. |
tudás |
Tananyagtartalmak különböző alkalmazási szintje,
képességek, készségek összessége.
|
taxonómia |
A tanterv követelményrendszere.
|