TOVÁBBI FOGALMAK FOGALOMTÁRA

fogalom
értelmezés
alapelv

Értékválasztás, értékek prioritásának deklarálása. Nem az erkölcsi jó kategóriája, mint ahogyan a választás sem a morálisan helyes vagy helytelen közötti döntés. Az értékválasztáson alapuló alapelvek a választott, vallott pedagógiát azonosítják.

Pl.: A pedagógiai értékelés alapja az egzakt mérés.
alkalmazás Meglévő ismeret, tudás felhasználása korábban megismerthez hasonló probléma, feladat megoldásában; két szituáció, probléma közös vonásainak, mintázatának a megtalálása; egy problémamegoldás során megismert eljárás alkalmazása hasonló problémahelyzetben.
alkalmazási szint A tananyag tartalom kognitív (műveleti) szintje.
attitűd

Érzelmi viszony, viszonyulás valakihez, valamihez.

Pl.: A tanuló érzelmi viszonyulása a kémia tantárgyhoz (kedveli, érdekli, nem fél tőle, stb.).

bemenet

A folyamat kezdete.

Pl.: A személyiség fejlesztési folyamatának kezdete.

cél

Valamely elérendő konkrét eredmény, állapot. Attribútumai a konkrétság, teljesülésének, elérésének mérhetősége, kimutathatósága.

Pl.: Tanév végére javuljon a tanulócsoport tantárgyi attitűdje.

célérték

Valamely elérni kívánt állapotot, eredményt kifejező mutató, jellemző.

Pl.: Minimum a 6. helyezés elérése az országos tantárgyi versenyen.

céltételezés A folyamat céljának meghatározása.
érték

Választott, a (pedagógiai) gondolkodást és cselekvést vezérlő - nem feltétlenül erkölcsi! - "jó".

Pl.: Érték a divergens gondolkodás.

értékelés

Olyan folyamat, amelynek a kimenetnél értékítélet történik.

Az értékelés az elvárt és a valóságot leíró adatok összevetésén alapuló értékítélet alkotását, megfogalmazását jelenti.

Olyan folyamat, mely magába foglalja az értékválasztást, a referencia és a referáló adatok kritériumainak, indikátorainak meghatározását, feltárását, összevetését valamint a visszacsatolást.

Pl.: A felzárkóztatás eredményes volt a biológia tantárgyban, mert a tanterv minimum követelményeit minden tanítvány teljesítette.

eszköz jellegű tudás

Valamely új ismeret, tudás elsajátításához szükséges előzetes ismeret, képesség.

Pl.: A % számítás eszköz jellegű tudás a tömegszázalék - mint új tananyagtartalom - megtanulásához.

FELBANK

Egy Magyarországon forgalmazott feladatbank szoftver neve.

A feladatok számos paraméterrel rendelkeznek (pl.: alkalmazási szint, megoldási idő, nehézség, stb.)

Segítségével iskolai mérésekhez feladatlap szerkeszthető.

folyamat

Véges, meghatározott kezdettel (bemenet) és befejezéssel (kimenet) rendelkező történés-, cselekvéssor.

Pl.: Az osztály mint csoport fejlesztése létrejöttétől a feloszlásáig.

hozzáadott érték

Folyamat eredményeként keletkező mérhető, kimutatható változás a folyamat végén (kimenet) a folyamat elejéhez (bemenet) képest.

Pl. Az induktív gondolkodás teszt első felvételekor egy tanulónál a mért mutató 56%. A tanév során az induktív gondolkodás fejlesztése tudatos pedagógiai cselekvés volt. Tanév végén a teszt ismételt felvételekor 65% lett a tanuló eredménye.

indikátor

Mutató.

Pl.: Az eredményes tanítás mutatója a jegyek megoszlása, a továbbhaladók és visszamaradók aránya, a versenyeken részvevők, a versenyeredményeket elérők száma, stb.

irányított folyamat

Tervezett, célorientált, ellenőrzött folyamat.

Pl.: Egy tantárgynak egy vagy több tanéven keresztül a tanári program (tanmenet) által végrehajtott tanítása.

ismeret

Korábban tanult tények, fogalmak, összefüggések felidézése, felismerése.

Pl.: A hidrogén vegyjelének felidézése, felismerése.

képesség (komplex)
Tevékenységekben, produktumokban megjelenő átfogó funkcionális pszichikus rendszer, mely készségekből, rutinokból, ismeretekből szerveződik.
készség Tanult kivitelező pszichikus rendszer, mely rutinokból, ismeretekből szerveződik.
kimenet

A folyamat vége, eredménye.

Pl.: Egy tantárgy tanításának a befejezésekor a tanulók tudása.

kritérium

Annak meghatározása, hogy egy dolog mitől az ami.

Pl.: Eredményes tanítás (lehetséges) kritériuma a versenyeredmény, a továbbhaladók aránya, stb.

kritérium-orientált értékelés

Valamely követelményhez, elváráshoz, szabályhoz történő viszonyítás.

Egy mérési eredménynek egy előre meghatározott, konkrét értékéhez történő viszonyítása.

Pl.: A egy 60 pontos dolgozatban elért pontszámok: 12, 12, 34, 42, 58

megfelelés kritériuma: 40 (pont)

lefutás

A folyamat kezdete (bemenet) és vége (kimenet) közötti történés-, cselekvéssor.

Pl.: Tanítás-tanulás a tanári program szerint.

megértés Meglévő ismeret, tudás felhasználása probléma, feladat megoldásában, amely nem tartalmaz kapcsolatok, összefüggések, új megoldások keresését.
mérőeszköz-csomag Adatlap, mérési útmutató, mérőeszköz, javítási útmutató, javítókulcs együttese.
norma-orientált értékelés

Egy mérési eredménynek a mért eredmények középértékéhez történő viszonyítása.

a) Valamely csoport (osztály, évfolyam, stb.) teljesítményéhez történő viszonyítás.

b) Valamely korábbi teljesítményhez, eredményhez történő viszonyítás.

Pl.: A egy 60 pontos dolgozatban elért pontszámok: 12, 12, 34, 42, 58

megfelelés: Ha a pontszámok átlaga fölött teljesített, azaz: 31 pontnál jobb eredményt ért el.

referáló mutató

Az elért állapot, eredmény mutatója.

Pl.: Az iskola tanulója 6. helyezést ért el az országos tanulmányi versenyen.

referens mutató

Az elérni kívánt állapot, eredmény mutatója.

Pl.: Az iskola a tanulójától az országos tanulmányi versenyen legalább a 8. helyezést várja el.

szöveges értékelés

Minősítő mozzanat, ill. minősítő elemek nélkül, leíró jelleggel fejezi ki a norma-, vagy kritériumalapú viszonyítást.

A minősítést - szummatív értékelés esetén - mint tanúsítást adja meg leíró jelleggel, kifejezve benne a norma-, vagy kritériumalapú viszonyítást.

tananyag tartalom

Tantervben (tankönyvben) meghatározott tárgyak, tények, fogalmak, összefüggések, cselekvések.

Pl.: Thalész-tétele. (Ez azonban még nem tájékoztat arról, hogy ezt a tananyagtartalmat ismernie, értenie, vagy alkalmaznia kell a tanulónak.)

tanulási aspiráció (taníttatási aspiráció)

Várt tanulási eredmény, a tervezett továbbtanulás iránya, minősége.

Pl.: Középiskolában kémia tantárgyból kitűnő tanulmányi eredmény, országos versenyen helyezés elérése, továbbtanulás egyetemen.

tudás
Tananyagtartalmak különböző alkalmazási szintje, képességek, készségek összessége.
taxonómia

A tanterv követelményrendszere.