6.3. A KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSÉNEK MÓDSZEREI

Ezek a módszerek szabályozzák a csoportok és csoporttagok közötti kommunikációt, segítik a pozitív kommunikációs minták kialakulását, fejlesztik a konkrét kommunikációs készségeket és irányítják a csoportokat abban, hogy döntéseiket az egyéni vélemények szem előtt tartásával tudják meghozni.

A kommunikáció-fejlesztés módszerei

  • Kommunikáció szabályozók
  • Beszélő korongok
  • Bátorító korongok
  • Beszédpanel korongok
  • Indián beszélgetés
  • Válasz korongok
  • Döntéshozók
  • Szavazás
  • Közös megegyezés
  • Költs el egy húszast!
  • Támogató érvelés
  • Kommunikáció fejlesztők
  • Véleményvonalak: Csoport véleményvonalak; Osztály véleményvonalak; Csúsztatott véleményvonalak; Becsült vonalak;Rajzold le, amit írtam!
  • Azonos-különböző: Páros munka, Csoportmunka; Összehasonlítás emlékezetből;
  • Tedd, amit mondok!
  • Feldarabolt négyzetek

 

+ Mesteri módszerek=képességfejlesztő módszerek

A módszerek között meg kell különböztetnünk az ún. mesteri módszereket. Ezek gyakorlatilag mindhárom előző csoport tulajdonságait magukon hordják, azaz hatékonyan fejlesztik az ismeretszerzést, támogatják a gyakorlati készségek fejlődését, erősítik a gondolkodási készség rugalmasságát, javítják a kommunikációt és mindezek mellett még csoportfejlesztő hatásúak is.

  • Mesteri módszerek (képességfejlesztő módszerek)
  • Diákkvartett
  • Ellenőrzés párban
  • Villámkártya
  • Kettős kör
  • Feladatküldés
  • Csoportteszt
  • Kerekasztal
  • Dobj egy kérdést!
  • Füllentős
  • Találj valakit!
  • Kérdezősdi
  • Csoportirányítású diákkvartettek
  • Beszámoló forgóban
  • Kórusválasz
  • Négyesfogat

 

Forrás: Dr. Spencer Kagan Kooperatív tanulás, Második, javított kiadás, ÖNKONET Budapest, 2004