6.3. A KOMMUNIKÁCIÓ FEJLESZTÉSÉNEK MÓDSZEREI
Ezek a módszerek szabályozzák a csoportok és csoporttagok közötti kommunikációt, segítik a pozitív kommunikációs minták kialakulását, fejlesztik a konkrét kommunikációs készségeket és irányítják a csoportokat abban, hogy döntéseiket az egyéni vélemények szem előtt tartásával tudják meghozni.
A kommunikáció-fejlesztés módszerei
- Kommunikáció szabályozók
- Beszélő korongok
- Bátorító korongok
- Beszédpanel korongok
- Indián beszélgetés
- Válasz korongok
- Döntéshozók
- Szavazás
- Közös megegyezés
- Költs el egy húszast!
- Támogató érvelés
- Kommunikáció fejlesztők
- Véleményvonalak: Csoport véleményvonalak; Osztály véleményvonalak; Csúsztatott véleményvonalak; Becsült vonalak;Rajzold le, amit írtam!
- Azonos-különböző: Páros munka, Csoportmunka; Összehasonlítás emlékezetből;
- Tedd, amit mondok!
- Feldarabolt négyzetek
+ Mesteri módszerek=képességfejlesztő módszerek
A módszerek között meg kell különböztetnünk az ún. mesteri módszereket. Ezek gyakorlatilag mindhárom előző csoport tulajdonságait magukon hordják, azaz hatékonyan fejlesztik az ismeretszerzést, támogatják a gyakorlati készségek fejlődését, erősítik a gondolkodási készség rugalmasságát, javítják a kommunikációt és mindezek mellett még csoportfejlesztő hatásúak is.
- Mesteri
módszerek (képességfejlesztő módszerek)
- Diákkvartett
- Ellenőrzés párban
- Villámkártya
- Kettős kör
- Feladatküldés
- Csoportteszt
- Kerekasztal
- Dobj egy kérdést!
- Füllentős
- Találj valakit!
- Kérdezősdi
- Csoportirányítású diákkvartettek
- Beszámoló forgóban
- Kórusválasz
- Négyesfogat
Forrás: Dr. Spencer Kagan Kooperatív tanulás, Második, javított kiadás, ÖNKONET Budapest, 2004