3. A COMENIUS 2000 közoktatási minőségfejlesztési program jövőképe
A minőségfejlesztési program tervezésekor tisztában kell lennünk azzal, hogy milyen új minőséget kívánunk létrehozni a közoktatás gyakorlatában, és ennek milyen minőségfejlesztési és a minőségirányítási szemlélet, illetve gyakorlat felel meg. Ennek érdekében az Oktatási Minisztérium e program megvalósításába bekapcsolódó partnerek segítésére összefoglalta az intézményi, fenntartói és ágazati irányítói működés célszerű és elérni kívánt 10-15 éves távlatban mérhető legfontosabb jellemzőit.
Intézményi szint
- Az intézmény a partnerek (érintett felek: a tanulók, a szülők, a munkáltatók, a fenntartó stb.) azonosításával, igényeik felmérésével, a PDCA - logika (Plan - tervezés, Do - megvalósítás, Check - értékelés és ellenőrzés, Act - a szükséges korrekciók elvégzése, beavatkozás) gyakorlati alkalmazásával szervezi meg munkáját, vagyis a minőségirányítás ezen alapciklusát beépíti mindennapi munkájába. A partnerek igényei alapján határozza meg céljait, minőségirányítási rendszer keretében szabályozza folyamatait és rendszeres önértékelés, külső értékelések és a partnerek elégedettség-vizsgálata alapján javítja tevékenységét.
- Az óvoda, iskola, kollégium szervezeti kultúrájának tudatos és folyamatos fejlesztésével amely az intézményvezetés alapvető küldetése alkalmassá teszi magát a fenti feladatok teljesítésére.
Fenntartói szint
- A fenntartó a partnerekkel folytatott rendszeres párbeszédre építve végzi oktatástervezési feladatait. Támogatja és koordinálja az intézmények, valamint az oktatásban érdekelt további partnerek együttműködését.
- Szakmailag felkészülten, rendszeresen ellenőrzi és értékeli az intézmények munkáját.
- A
fenntartó feladata az egyéni tanulási utak védelme:
- a lehetséges tanulási utak követésével, az intézményi szintek együttműködésének koordinálásával biztosítja az átjárhatóság és a folytathatóság-továbbépíthetőség elvének érvényesülését az oktatási intézmények között,
- oktatási kínálatának tervezését és a helyi követelmények megfogalmazását az érdekelt felek igényeinek és elégedettségének felmérése alapján végzi,
- részt vesz az egyéni tanulási utak védelméhez szükséges fenntartói együttműködésben.
- Konszenzuson alapuló, a helyi minőségértelmezéseket figyelembe vevő minőségelvű finanszírozási rendszert működtet a kiszámítható, támogató környezet megteremtése érdekében.
- Hatékony információs rendszert működtet, amely biztosítja az érdekelt felek számára szükséges információkat, továbbá gondoskodik a különböző szinteken keletkező információk cseréjéről, megismerhetőségéről.
Ágazati szint
- A közoktatási rendszer működtetésében érdekeltek igényeinek és elégedettségének rendszeres mérése alapján kialakítja a közoktatási rendszer célszerű működési kereteit: finanszírozási és jogi normákat határoz meg, gondoskodik a tartalmi szabályozás feladatáról.
- Gondoskodik a jogi normák betartásának és a tartalmi követelmények teljesítésének ellenőrzéséről és értékeléséről.
- A minőségi kultúra terjedését támogató és ösztönző környezetet alakít ki megfelelő irányelvek, modellek, szolgáltatások, ösztönző eszközök, kommunikációs stratégia stb. létrehozásával.
- Minőségelvű finanszírozási rendszert alakít ki és működtet, amely épít ennek már ma is létező elemeire (modernizációs alapok, pedagógus-továbbképzési rendszer, szakirodalom vásárláshoz nyújtott támogatás, kiemelkedő munkavégzésért járó kereset-kiegészítés stb.), és újabb elemekkel gazdagítja azt.
- Hatékony közoktatási információs rendszert hoz létre és működtet.