Diszkalkulia

Diszkalkuliás az a gyerek, aki a matematika megtanulásához célzottan szükséges részképességei fejlődésében kórosan alulmarad a többi tantárgy megtanulását szolgáló részképességek fejlődéséhez képest. A probléma az aritmetikai készségek károsodása, amely nem mentális retardáció, vagy a nem megfelelő iskoláztatás következménye. A nehézséget kísérheti nyelvi, olvasási és írási nehézség is, de előfordulhat önállóan is.

A számolási nehézség a következő területeken jelentkezhet:

- matematikai felfogóképesség (nem érti a számok jelentését),

- műveleti funkciók (a gyermeknek nehézségei vannak az alapműveletekkel),

- kiválasztási folyamat (nem tudja magától a megfelelő műveletet kiválasztani),

- folyamatos emlékezés (nem emlékszik pl. a műveletek, számjegyek sorrendjére),

- szóbeli matematikai kifejezőkészség (matematikai meghatározások kifejezése szavakkal),

- absztrakt szimbolizáció (mit jelentenek a számok mint szimbólumok, pl. algebra tanulásánál),

- csoportosítási hiba (nem ismeri fel a tárgyak egy csoportját, kénytelen megszámolni őket),

- konkrét műveletek (nem képes kockákkal, pálcikákkal matematikai műveleteket végezni),

- hallási-látási kapcsolatok (jól számolnak, de nem tudják a számokat elolvasni),

- matematikai jelek, kifejezések, szabályok megértésének nehézsége,

- számjegy-számkép felismerésének, egyeztetésének, grafikus ábrázolásának nehézsége,

- számok sorrendiségének megjegyzése zavart.

 

Pedagógiai konzekvenciák

Ehhez a típusú zavarhoz mindig kapcsolódik a különböző iskolai matematikai, kémiai, fizikai képletek, összefüggések tartalmi hiánya, következésképpen azok alkalmazása sem lehetséges, hiába áll rendelkezésre a számológép (ez esetenként jó segítség lehet).