GONDOLKODÁSI KÉPESSÉG

GONDOLKODÁSI KÉPESSÉG:


funkciója: meglévő tudásból módosult, illetve új tudást hoz létre

komponensei:

(1) konvertáló képesség

(2) rendszerező képesség

(3) logikai képesség

(4) kombinatív képesség

(5) induktív gondolkodás képessége

(6) deduktív gondolkodás képessége

●gondolkodás

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) konvertáló képesség: meglévő tudás átalakításával új tudást hoz létre

példa: szöveges feladat tartalmának kifejezése formulával

●példa

(2) rendszerező képesség: a hasonlóság, azonosság és a rendezési relációk szerint a dolgok, információk viszonyainak felismerésével, rendezésével hoz létre új tudást

komponensei:

elemi összevonás; összehasonlítás

azonosítás; besorolás

sorrendfelismerés; általánosítás

fogalomképzés; sorképzés

osztályozás

 

példa: besorolás

●rendszerezés

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

●példa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) logikai képesség: a meglévő információk közötti összefüggések alapján hoz létre új információt

komponensei: megfelelnek a logikai műveleteknek, következtetéseknek

●logika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Példa: és művelet

Kik azok, akik az osztályban szemüvegesek és fiúk?

●példa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(4) kombinatív képesség: a meglévő információk alapján a lehetőségek számbavételével hoz létre új tudást

komponensei:

(A) Descartes-féle szorzat

(B) variációk

(C) kombinációk

(D) permutációk

(E) halmazképzés

●kombinálás

 

 

 

 

 

 

Példa:


Hányféleképpen választható ki két „építőkocka" úgy,

hogy egymásmellé téve őket egy valóságos anyag képletét

adja a két „kocka"?

●példa

 

 

 

 

 

 

(5) induktív gondolkodás képessége: az indukció olyan következtetés, amely az egyes vagy különös ítéletektől az általánoshoz elvezetve hoz létre új tudást. Az egyedi esetekről az általánosra következtetés folyamata, szabályok felismerése, modellek alkotása.

●indukálás

 

Példa:

●példa

 

 

 

 

 

 

 

 

(6) deduktív gondolkodás képessége: a dedukció olyan következtetés, amely az általánosból az egyes vagy különös ítéletekhez elvezetve hoz létre új tudást.

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • Az azonos szakos hallgatók alkotnak 3-4 fős csoportot.
  • A csoporton belüli munkamegosztással szerkesztik meg a példákat.
  • A csoport kiválasztja a legjobbnak tartott feladatot.
  • A szóvivők bemutatják a a választott példát a teljes csoportnak.

●munkaforma