GONDOLKODÁSI KÉPESSÉG
GONDOLKODÁSI KÉPESSÉG:
funkciója: meglévő tudásból módosult, illetve új tudást hoz létre komponensei:
|
●gondolkodás
|
(1) konvertáló képesség: meglévő tudás átalakításával új tudást hoz létre példa: szöveges feladat tartalmának kifejezése formulával
|
●példa |
(2) rendszerező képesség: a hasonlóság, azonosság és a rendezési relációk szerint a dolgok, információk viszonyainak felismerésével, rendezésével hoz létre új tudást komponensei:
példa: besorolás
|
●rendszerezés
●példa
|
(3) logikai képesség: a meglévő információk közötti összefüggések alapján hoz létre új információt komponensei: megfelelnek a logikai műveleteknek, következtetéseknek
|
●logika
|
Példa: és művelet
Kik azok, akik az osztályban szemüvegesek és fiúk? |
●példa
|
(4) kombinatív képesség: a meglévő információk alapján a lehetőségek számbavételével hoz létre új tudást komponensei:
|
●kombinálás
|
Példa:
Hányféleképpen választható ki két „építőkocka" úgy, hogy egymásmellé téve őket egy valóságos anyag képletét adja a két „kocka"? |
●példa
|
(5) induktív gondolkodás képessége: az indukció olyan következtetés, amely az egyes vagy különös ítéletektől az általánoshoz elvezetve hoz létre új tudást. Az egyedi esetekről az általánosra következtetés folyamata, szabályok felismerése, modellek alkotása. |
●indukálás
|
Példa:
|
●példa
|
(6) deduktív gondolkodás képessége: a dedukció olyan következtetés, amely az általánosból az egyes vagy különös ítéletekhez elvezetve hoz létre új tudást. Példa hallgatói feladatra és munkaformára
|
●munkaforma
|