KOMMUNIKÁCIÓS KÉPESSÉG

KOMMUNIKÁCIÓS KÉPESSÉG


funkció: információk közlése és vétele szimbólumok által

komponensei:

(1) vizuális kommunikáció

(2) nyelvi kommunikáció

(3) formális kommunikáció

●kommunikálás

 

 

 

 

 

 


●komponensek

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) vizuális kommunikáció: ábraolvasás és ábrázolás

készségei:

(A) méretlátás/ábrázolás

(B) térlátás/ábrázolás

(C) szerkezetlátás/ábrázolás

(D) dinamikalátás/ábrázolás

●metanyelv?


●példa

 

 

 

 

(2) nyelvi kommunikáció: verbális ismeretközlés és -vétel

készségei:

(A) beszéd

(B) beszédértés

(C) olvasás

(D) szövegértés

(E) fogalmazás

A szövegértésen belül a gondolkodási műveletek:

identifikáció: tények, adatok azonosítása

produkció: értelmezés, implicit üzenetek felismerése.

jelentés: szavak, mondatok értelmezése, a tény és a vélemény megkülönböztetése.

kapcsolatok-összefüggések: ok-okozat, rész-egész, feltétel-esemény felismerése és megkülönböztetése. kommunikatív aspektus: rejtett üzenetek, tanulságok kikövetkeztetése

●nyelv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


●példa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) formális kommunikáció: formalizált ismeretközlés és vétel

készségei:

(A) matematikai (fizikai, kémiai, stb.) formulák olvasása/szerkesztése

(B) táblázatok olvasása/szerkesztése

(C) grafikonok olvasása/szerkesztése

●szimbolika

 

 

 

 


●példa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Példa hallgatói feladatra és munkaformára

  • Az azonos szakos hallgatók alkotnak 3-4 fős csoportot.
  • A csoporton belüli munkamegosztással szerkesztik meg a példákat.
  • A csoport kiválasztja a legjobbnak tartott feladatot.
  • A szóvivők bemutatják a választott példát a teljes csoportnak.

●munkaforma