4.1.2. A II. intézményi modell - Teljes körű minőségirányítás alkalmazása?
A II. intézményi modell célja, hogy a közoktatási intézmények az első szint kiépítése után képessé váljanak olyan problémák kezelésére is, amelyekre az I. intézményi modell még nem ad lehetőséget. Ennek érdekében három területen kell jelentős előrelépést tennie a modellt alkalmazni kívánó intézményeknek.
A folyamatok szabályozásának képessége
Az intézmény építsen ki és vezessen be olyan dokumentált minőségirányítási rendszert, amely kiterjed mindazon folyamataira, amelyek befolyásolhatják az intézmény oktatási-nevelési tevékenységét. Ennek során az intézmény:
- váljék képessé folyamatainak azonosítására,
- szerezze meg a tudatos folyamattervezés képességét,
- a partnerek elvárásai alapján szabályozza folyamatait, olyan mértékben, amely ahhoz szükséges, hogy az intézményi célokat megvalósítsa,
- az intézmény mindennapos működésébe vezesse be a folyamatszabályozás eredményeit,
- alakítsa ki folyamatainak mérő és értékelő rendszerét,
- rendszeresen értékelje az intézmény belső működését,
- folyamatainak javítása során alkalmazza a PDCA-SDCA ciklus elvét.
A szervezeti kultúra fejlesztésének képessége
Az intézmény vezetése a munkatársak bevonásával tudatosan fejlessze szervezeti kultúráját. Ennek során fokozottan ügyeljen az alábbiak megvalósítására:
- a munkatársak bevonására a fejlesztési folyamatokba,
- a személyes teljesítményt értékelő rendszer kialakítására és működtetésére,
- a személyes fejlődés támogató rendszerének kialakítására,
- a humánerőforrás-gazdálkodás tudatos tervezésére,
- a feladatok ésszerű delegálására,
- az intézményen belüli kommunikáció fejlesztésére, az együttműködés támogatására,
- a munkatársak elégedettségének rendszeres mérésére,
- az intézményi motivációs rendszer kialakítására,
- a szervezeti kultúra folyamatos fejlesztésére.
A folyamatos fejlesztés képessége
Az intézmény vezetése és munkatársai legyenek képesek a PDCA-SDCA ciklus folyamatos, az intézményi működés minden területére kiterjedő alkalmazására. Ennek érdekében honosítsák meg azokat a módszereket, amelyek elősegítik:
- a szervezet közös tanulását,
- a szervezet nyitottságát és
- az egymástól (más intézményektől) való tanulást.
A II. intézményi modell megvalósítása során az alkalmazó intézmény döntésétől függ, hogy a három fejlesztendő képesség közül mikor és melyikre helyezi a hangsúlyt, hiszen mindhárom ugyanannak a minőségirányítási rendszernek egy-egy dimenziója.