4.1.2. A II. intézményi modell - Teljes körű minőségirányítás alkalmazása?

A II. intézményi modell célja, hogy a közoktatási intézmények az első szint kiépítése után képessé váljanak olyan problémák kezelésére is, amelyekre az I. intézményi modell még nem ad lehetőséget. Ennek érdekében három területen kell jelentős előrelépést tennie a modellt alkalmazni kívánó intézményeknek.

 

A folyamatok szabályozásának képessége

Az intézmény építsen ki és vezessen be olyan dokumentált minőségirányítási rendszert, amely kiterjed mindazon folyamataira, amelyek befolyásolhatják az intézmény oktatási-nevelési tevékenységét. Ennek során az intézmény:

  • váljék képessé folyamatainak azonosítására,
  • szerezze meg a tudatos folyamattervezés képességét,
  • a partnerek elvárásai alapján szabályozza folyamatait, olyan mértékben, amely ahhoz szükséges, hogy az intézményi célokat megvalósítsa,
  • az intézmény mindennapos működésébe vezesse be a folyamatszabályozás eredményeit,
  • alakítsa ki folyamatainak mérő és értékelő rendszerét,
  • rendszeresen értékelje az intézmény belső működését,
  • folyamatainak javítása során alkalmazza a PDCA-SDCA ciklus elvét.

 

A szervezeti kultúra fejlesztésének képessége

Az intézmény vezetése a munkatársak bevonásával tudatosan fejlessze szervezeti kultúráját. Ennek során fokozottan ügyeljen az alábbiak megvalósítására:

  • a munkatársak bevonására a fejlesztési folyamatokba,
  • a személyes teljesítményt értékelő rendszer kialakítására és működtetésére,
  • a személyes fejlődés támogató rendszerének kialakítására,
  • a humánerőforrás-gazdálkodás tudatos tervezésére,
  • a feladatok ésszerű delegálására,
  • az intézményen belüli kommunikáció fejlesztésére, az együttműködés támogatására,
  • a munkatársak elégedettségének rendszeres mérésére,
  • az intézményi motivációs rendszer kialakítására,
  • a szervezeti kultúra folyamatos fejlesztésére.

 

A folyamatos fejlesztés képessége

Az intézmény vezetése és munkatársai legyenek képesek a PDCA-SDCA ciklus folyamatos, az intézményi működés minden területére kiterjedő alkalmazására. Ennek érdekében honosítsák meg azokat a módszereket, amelyek elősegítik:

  • a szervezet közös tanulását,
  • a szervezet nyitottságát és
  • az egymástól (más intézményektől) való tanulást.

A II. intézményi modell megvalósítása során az alkalmazó intézmény döntésétől függ, hogy a három fejlesztendő képesség közül mikor és melyikre helyezi a hangsúlyt, hiszen mindhárom ugyanannak a minőségirányítási rendszernek egy-egy dimenziója.